Javna rasprava o Nacrtu zakona o lokalnoj samoupravi, kojeg je Skupština Kantona Sarajevo usvojila bez saglasnosti lokalnih zajednica 24.07.2019. godine održana je danas u zgradi općini Novi Grad Sarajevo.
U javnoj raspravi učestvovali su predstavnici Općine Novi Grad, savjeta mjesnih zajednica sa područja općine Novi Grad i vijećnici Općinskog vijeća, a prisustvovali su i zastupnici u Skupštini KS-a. Iako su bili pozvani, niko od predlagača Nacrta ovog zakona Vlade Kantona Sarajevo, odnosno Ministarstva pravde i uprave Kantona Sarajevo, nije se udostojio da dođe u jednu od najvećih lokalnih zajednica u državi BiH i da obrazloži sadržaj Nacrta zakona. No bez obzira na to javna rasprava je održana, izneseni su stavovi i mišljenja na predloženi Nacrt zakona, a doneseni su i zaključci koji će u skladu sa zakonskim procedurama biti dostavljeni Ministarstvu pravde i uprave KS.
Raspravom je rukovodila Mersa Kustura, sekretar Općinskog organa uprave Općine Novi Grad Sarajevo koja je detaljno obrazložila manjkavosti predloženog Nacrta zakona o lokalnoj saoupravi. U uvodnom izlaganju Mersa Kustura je kazala da je Nacrt zakona na koji se čekalo od 2007. godine jako štur, neprecizan, nejasan, ne utvrđuje jasno, nedvosmisleno i precizno nadležnosti jedinica lokalne samouprave, čak štaviše u mnogim segmentima bi zakomplikovao provođenje utvrđenih nadležnosti, te ga je neophodno doraditi uz konsultacije svih jedinica lokalne samouprave u Kantonu Sarajevo i u saradnji sa Savezom općina i gradova FBiH.
Prijedlog zakona usaglasiti sa lokalnim zajednicama
Tokom javne rasprave doneseni su i zaključci, a jedan od njih je da se prijedlog zakona o lokalnoj samoupravi mora usaglasiti sa lokalnim zajednicama u Kantonu Sarajevo, kao i da se on ne može donijeti bez zakona o pripadnosti javnih prihoda KS, odnosno da u proceduru usvajanja treba da ide u paketu sa tim zakonom. Obzirom da je trenutno situacija takva da općine u pojedinim kantonima u FBiH imaju 50 posto sredstava od poreza na dohodak, dok općine u Sarajevskom kantonu nemaju ništa ili im pripada tek jedan posto sredstava od poreza na dohodak, što znači da Kanton Sarajevo godišnje uzme oko 150.000.000 KM prihoda poreza na dohodak.
Precizno definisati nadležnosti Kantona, Grada i općina
Učesnici javne rasprave iznijeli su konačan stav da bi bilo bolje da se zakon o lokalnoj samoupravi, koji bi trebao doprinjeti efikasnijem funkcionisanju općina, Grada i Kantona, ne donosi ukoliko bi se donio u formi kako je predložen u Nacrtu, jer bi došli u još goru situaciju od sadašnje. Rečeno je da se nadležnosti moraju precizno i detaljno utvrditi po nivoima, da se najprije definiše ono što sva tri nivoa mogu raditi zajedno, pa tek nakon toga da se definišu pojedinačne nadležnosti. „Ukoliko se ove smjernice ne ispoštuju od Kantona Sarajevo napravit ćemo Mostar u kojem ćemo u jednom momentu imati još goru situaciju nego što je sada. Imamo situaciju koju je neophodno urediti posebno zbog tri nivoa – općina, Grada i Kantona, koja je sada neuređena i svi se za sve pitaju, a zbog čega ide sve sporo i mi smo potpuno zakrčeni i naš razvoj ide sporo. Kako vrijeme ide Kanton je sve manje efikasan u svim svojim poslovima koje radi, a predloženim zakonom stvari bi bile sve gore“, rekao je općinski načelnik Semir Efendić.
Međutim, naglasio je da su prije desetak dana načelnici općina imali sastanak sa ministricom pravde i uprave KS-a Lejlom Brčić na kojem je ona dala obećanje da prijedlog zakona neće ići u proceduru prije nego se usaglasi sa lokalnim zajednicama, jer se on radi s ciljem boljeg funkcionisanja lokalne samouprave u Kantonu Sarajevo, te da bi donošenje tog zakona bez saglasnosti lokalnih samouprava bilo potpuno suludo.
Prema evropskoj Povelji o lokalnoj samoupravi i prema Federalnom zakonu o principima lokalne samouprave jasno su definisane nadležnosti jedinica lokalne samouprave, nažalost u Sarajevu već dugo to nije tako, jer je Kanton preuzeo većinu nadležnosti. U jednom dijelu tih nadležnosti to nije moguće drugačije postaviti kao što je pitanje vodvodnog sistema, koji je integralan i njime ne može upravljati niti jedna općina, pa čak ni Grad Sarajevo. U tom smislu postoji jedan broj funkcija koje bi morale ostati na nivou Kantona.
Isto tako postoji jedan dio poslova koji treba da budu u nadležnosti Grada Sarajeva, kao što je donošenje urbanističkih planova, osnivanje i upravljanje institucijama kulture kojima sada upravlja Kanton, ali i onih čiji status nije definiran. Jedinicama lokalne samouprave po zakonu treba pripasti pitanje uređenja saobraćaja u mirovanju, lokalnog saobraćaja, javne higijene, održavanja parkova, imenovanje ulica itd. to su pitanja koja mogu raditi jedinice lokalne samouprave. Također, općine trebaju imati i ulogu osnivača ustanova predškolskog i osnovnog obrazovanja i sl, dok bi se obrazovnim sistemom trebalo baviti nadležno ministarstvo.
PRESS